خانه / مقالات / رینگ و لاستیک تویوتا
رینگ و لاستیک تویوتا

رینگ و لاستیک تویوتا

راهنمای جامع رینگ و لاستیک تویوتا :

​شرکت تویوتا (Toyota) همواره به عنوان نمادی از دوام، کیفیت و مهندسی دقیق در صنعت خودروسازی شناخته می‌شود. اما این مهندسی تنها به پیشرانه و گیربکس محدود نمی‌شود؛ بلکه سیستم تعلیق و انتقال قدرت به سطح جاده، یعنی مجموعه رینگ و لاستیک تویوتا ، نقشی حیاتی در عملکرد، ایمنی و نرمی سواری این خودروها ایفا می‌کند. انتخاب و نگهداری صحیح رینگ و لاستیک تویوتا ، ضامن حفظ استانداردهای کارخانه‌ای این غول خودروسازی ژاپنی است.

​در این مقاله تخصصی، به بررسی دقیق ابعاد، مشخصات فنی و برندهای همکار تویوتا در تأمین رینگ و لاستیک تویوتا برای کلاس‌های مختلف خودرویی (سدان، شاسی‌بلند و وانت) می‌پردازیم.

​اهمیت استفاده از رینگ و لاستیک فابریک (OEM)

​تویوتا برای هر مدل خودرو، بر اساس وزن، آیرودینامیک، نوع سیستم تعلیق و کاربری خودرو، محاسبات دقیقی انجام می‌دهد. رینگ و لاستیک تویوتا که به صورت فابریک (OEM – Original Equipment Manufacturer) روی خودرو نصب می‌شود، دقیقاً برای تحمل بارهای وارده و ارائه بهترین مصرف سوخت طراحی شده است.

​تغییر غیر‌اصولی سایز رینگ تویوتا یا استفاده از لاستیک‌های متفرقه می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ​افزایش مصرف سوخت (به دلیل تغییر در مقاومت غلتشی)
  • ​خطا در کیلومترشمار و سیستم ABS
  • ​فشار بیش از حد به سیستم جلوبندی و پلوس‌ها
  • ​کاهش نرمی و کیفیت سواری (Ride Quality)

​بررسی در کلاس سدان

​سدان‌های تویوتا مانند کرولا (Corolla) و کمری (Camry) محبوب‌ترین خودروهای خانوادگی جهان هستند. در این کلاس، تمرکز رینگ و لاستیک تویوتا بر روی نرمی، کم‌صدا بودن و طول عمر بالاست.

​۱. تویوتا کرولا (Toyota Corolla)

​کرولا در نسل‌های مختلف سایزهای متنوعی داشته است، اما رایج‌ترین مشخصات فابریک عبارتند از:

  • سایز رینگ: ۱۵ و ۱۶ اینچ (در تیپ‌های پایه) تا ۱۸ اینچ (در تیپ‌های اسپرت مانند GR یا XSE).
  • سایز لاستیک: رایج‌ترین سایزها 195/65R15 و 205/55R16 هستند. در مدل‌های جدیدتر سایز 225/40R18 نیز دیده می‌شود.
  • نوع رینگ: رینگ‌های فولادی با قالپاق برای مدل‌های پایه و رینگ‌های آلومینیومی پنج پره دوبل یا دایموند-کات برای مدل‌های فول.

​۲. تویوتا کمری (Toyota Camry)

​کمری به عنوان یک سدان سایز متوسط، نیازمند پایداری بیشتر است.

    • سایز رینگ: از ۱۶ اینچ شروع شده و در مدل‌های TRD به ۱۹ اینچ می‌رسد.
    • سایز لاستیک: سایز استاندارد 215/60R16 یا 215/55R17 است. مدل‌های اسپرت از لاستیک تویوتا با سایز 235/40R19 استفاده می‌کنند که فاق کوتاه‌تر و چسبندگی بالاتری دارد.

نکته فنی: در مدل‌های هیبریدی (مانند کمری و پریوس)، طراحی رینگ تویوتا به گونه‌ای است که کمترین مقاومت هوا را ایجاد کند تا مصرف سوخت بهینه بماند.

 

​بررسی در کلاس شاسی‌بلند SUV:

​در این کلاس، رینگ و لاستیک تویوتا باید توانایی تحمل وزن بالا و ضربات ناشی از مسیرهای ناهموار (Off-road) را داشته باشد.

​۱. تویوتا لندکروزر (Toyota Land Cruiser)

​سلطان آفرود تویوتا نیازمند تجهیزاتی فوق‌العاده مقاوم است.

      • سایز رینگ: معمولاً ۱۸ یا ۲۰ اینچ. رینگ تویوتا لندکروزر دارای آلیاژ بسیار مستحکم است.
      • سایز لاستیک: سایز 285/60R18 استانداردترین سایز برای سری ۲۰۰ و ۳۰۰ است. در مدل‌های لوکس‌تر سایز 285/50R20 نصب می‌شود.
      • نوع لاستیک: لاستیک‌های فابریک معمولاً از نوع H/T (بزرگراهی) هستند، اما بسیاری از مالکان برای آفرود از لاستیک‌های A/T (همه جارو) استفاده می‌کنند.

​۲. تویوتا راو۴ (Toyota RAV4)

      • سایز رینگ: ۱۷ تا ۱۹ اینچ.
      • سایز لاستیک: سایز 225/65R17 رایج‌ترین انتخاب است. تیپ‌های Adventure از رینگ‌های خاص مشکی مات و لاستیک‌های خشن‌تر بهره می‌برند.

​۳. تویوتا پرادو (Prado)

      • سایز رینگ: ۱۷ و ۱۸ اینچ با ۶ پیچ (6-Lug pattern) که مشخصه بارز رینگ تویوتا در خودروهای شاسی‌مستقل است.
      • سایز لاستیک: 265/65R17 یا 265/60R18.

​بررسی در کلاس وانت (Pickup) :

​تویوتا هایلوکس (Hilux) و تاکوما (Tacoma) در این دسته قرار می‌گیرند. در اینجا لاستیک تویوتا باید شاخص بار (Load Index) بالایی داشته باشد.

​رینگ و لاستیک تویوتا هایلوکس:

​رینگ‌های ۱۷ اینچی فولادی یا آلومینیومی.​سایز لاستیک 265/65R17 به عنوان استاندارد طلایی شناخته می‌شود.

نکته مهم در رینگ تویوتا هایلوکس، آفست (Offset) آن است که معمولاً مثبت است تا چرخ‌ها داخل گلگیر قرار گیرند، اما در نسخه‌های آفرودی پهن‌تر می‌شوند.

​برندهای همکار و تأمین‌کننده رینگ و لاستیک تویوتا :

تویوتا برای تأمین رینگ و لاستیک خودروهای خود، به جای تولید مستقیم، با مجموعه‌ای از معتبرترین برندهای جهانی همکاری استراتژیک دارد. این همکاری‌ها به دو دسته تأمین‌کنندگان اصلی خط تولید (OEM) و شرکت‌های همکار در خدمات پس‌ازفروش تقسیم می‌شوند. ​در ادامه لیست کامل این برندها و شرکای تجاری برای رینگ و لاستیک آورده شده است:

​۱. برندهای همکار در تأمین لاستیک (Tire Suppliers)

​تویوتا برای مدل‌های مختلف (از اقتصادی تا آفرود و لوکس) از برندهای متفاوتی استفاده می‌کند. ۵ برند اصلی که لاستیک فابریک (OE) تویوتا را تأمین می‌کنند عبارتند از:

  • لاستیک بریجستون (Bridgestone): بزرگترین شریک تجاری تویوتا. اکثر خودروهای شاسی‌بلند (مانند لندکروزر و پرادو) و سدان‌های لوکس (مانند کمری و آوالون) با لاستیک‌ بریجستون از کارخانه خارج می‌شوند.
  • لاستیک دانلوپ (Dunlop): یکی دیگر از تأمین‌کنندگان اصلی ژاپنی، به‌ویژه برای مدل‌های آفرودی مانند لندکروزر سری ۳۰۰، پرادو و هایلوکس. مدل‌های Grandtrek لاستیک دانلوپ به‌طور اختصاصی برای شاسی‌بلندهای تویوتا طراحی می‌شوند.
  • لاستیک یوکوهاما (Yokohama): بیشتر در مدل‌های کراس‌اوور مانند RAV4 و برخی مدل‌های لکسوس دیده می‌شود. سری Geolandar لاستیک یوکوهاما همکاری نزدیکی با تویوتا دارد.
  • لاستیک میشلن (Michelin): تویوتا برای مدل‌های صادراتی به اروپا و برخی مدل‌های هیبریدی (مانند پریوس) به دلیل نرمی و کم‌صدا بودن، از لاستیک میشلن استفاده می‌کند.
  • لاستیک تویو تایر (Toyo Tires): معمولاً در مدل‌های خاص یا بازارهای داخلی ژاپن و آمریکای شمالی (مانند تویوتا توندرا یا هایلندر) از لاستیک تویو استفاده می‌شود.

​۲. برندهای همکار و سازنده رینگ (Wheel/Rim Manufacturers)

​برخلاف تصور رایج، خود شرکت تویوتا رینگ‌ها را نمی‌سازد، بلکه آن‌ها را به شرکت‌های تخصصی سفارش می‌دهد. اگر پشت رینگ‌های فابریک تویوتا را نگاه کنید، اغلب نام یا لوگوی این سازندگان را (در کنار لوگوی تویوتا) خواهید دید:

​الف) سازندگان جهانی (Global OEM Partners)

  • توپی (Topy Industries):
    • تخصص: بزرگترین سازنده رینگ‌های فولادی و آلومینیومی برای تویوتا.
    • کاربرد: اکثر رینگ‌های فولادی (قالپاق‌خور) کرولا و هایلوکس و همچنین بسیاری از رینگ‌های آلومینیومی استاندارد توسط این شرکت ژاپنی ساخته می‌شوند.
  • انکایی (Enkei):
    • تخصص: رینگ‌های آلومینیومی اسپرت و سبک‌وزن.
    • کاربرد: تویوتا برای مدل‌های اسپرت خود (مانند GR Corolla, Supra, Camry TRD) و مدل‌های فول‌آپشن لکسوس، به دلیل تکنولوژی بالای ریخته‌گری، از انکایی استفاده می‌کند.
  • سنترال موتور ویل (Central Motor Wheel – CMWA):
    • تخصص: رینگ‌های OEM با تیراژ بالا.
    • کاربرد: بسیاری از رینگ‌های فابریک تویوتا راو۴ (RAV4) و کمری که در بازار جهانی می‌بینید، ساخت این شرکت هستند.

​ب) تولیدکنندگان منطقه‌ای (مرتبط با بازار ایران)

  • رینگ‌سازی مشهد (MWMCO): در ایران، شرکت رینگ‌سازی مشهد سابقه تولید رینگ‌های فولادی برای مدل‌های قدیمی‌تر یا مونتاژی (مانند برخی مدل‌های هایلوکس یا تویوتا کرولاهای قدیمی موجود در ناوگان) را تحت لیسانس یا به‌عنوان قطعه یدکی داشته است.

​خلاصه و راهنمای انتخاب برای بازار ایران

​اگر قصد خرید رینگ یا لاستیک برای تویوتا دارید، جدول زیر بهترین گزینه‌های مورد تأیید (فابریک) را نشان می‌دهد:

لاستیک

بریجستون یا دانلوپ

لندکروزر، پرادو، هایلوکس

لاستیک

میشلن یا یوکوهاما

راو۴، کمری، کرولا

رینگ

  Enkei

ظاهر اسپرت و کاهش وزن

رینگ

 Topy

برای استحکام بالا

فلش<کیفیت اصلی و قیمت مناسب را تنها از این فروشگاه بخواهید>
ارسال سفارشات به تمام نقاط کشور

تلفن تماس فروشگاه :  ۰۹۱۲۶۱۷۴۳۲۵
پیج اینستاگرام فروشگاه
تهیه و تنظیم از فروشگاه رینگ و لاستیک محمد

استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آن ؛ بلامانع می باشد

همچنین ببینید

رینگ و لاستیک فابریک کیا اسپورتیج

رینگ و لاستیک محصولات کیا موتور

رینگ و لاستیک محصولات کیا موتور در ادامه یک مقاله جامع ، تخصصی و کامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *