لاستیک (تایر) خودرو :
بخشی از یک خودرو یا وسیلهٔ نقلیه که بصورت حلقه بر دُور چرخ قرار گرفتهاست. لاستیکها برای محافظت از چرخها و عملکرد بهتر خودرو در زمانی که خودرو در تماس با دست انداز است ایجاد شدهاند. لاستیک خودرو ، قطعهای است که بر روی چرخ یا رینگ های وسیلهٔ نقلیه سوار میشود، بهنحویکه با سطح زمین همواره در تماس است و با کاستن از شدت ضربات ناشی از عوارض جاده و تحمل بار واردشده، حرکت چرخ و جابهجایی وسیلهٔ نقلیه را بسیار راحت میکند. بیشتر تایرها با هوا پر میشوند و از لاستیک یا پلاستیکهای مصنوعی، که رفتاری مشابه لاستیک دارند، ساخته میشوند. آنها را با سیم یا نخ تقویت میکنند.
لاستیک خودرو یا تایر از واژهٔ فرانسوی “tirer” به معنای کشیدن، ریشه گرفتهاست. این نامگذاری به این علت است که در گذشته تایر به تسمههای آهنی و سیمهای ضخیمی که به دور چرخهای کالسکه کشیده میشد، اطلاق میشد.یکی از نخستین دفعاتی که نام تایر در زبان انگلیسی ذکر شد به سال ۱۸۵۳ برمیگردد. در آن زمان، در مجلهٔ لندن، مقالهای با عنوان «فواید استفاده از چرخهای پهن» چاپ شد. در این مقاله روش های متداول حفاظت از چرخ، خم کردن دو میله (که به آنها تایر گفته میشود) معرفی شدهبود، که با آن میلهها تسمه ساخته میشد و سپس آنها را به چرخ متصل میکردند؛ ولی همچنین در این مقاله اشاره شده بود که بهتر است به جای میلهها، از نوارهای آهنی که به آنها «چرخ پهن» گفته میشود استفاده شود. زیرا میلهها وقتی استفاده میشوند باعث خوردگی چرخ میشوند. به عنوان نمونهٔ دیگر از استفاده از واژهٔ تایر در زبان انگلیسی، میتوان به شمارهٔ ۱۵ مجلهٔ اسکاتس که توسط جیمز بوسول در سال ۱۷۵۳ نوشته شد اشاره کرد.
یکی دیگر از ریشههای کلمهٔ تایر در لغتنامهٔ برخطّ ریشهیابی آورده شده. اساساً این واژه خلاصه شدهٔ واژهٔ “attire” است که معنی لغوی آن لباس است. به عبارت دیگر، چرخی که تایر دارد، چرخ ملبس (لباس پوشیده) است. این دیدگاه را ممکن است برخی دیگر از ریشهیابها نیز به آن اشاره کرده باشند. در دهه ۱۸۴۰ یعنی زمانی که انگلیسیها شروع به استفاده از آهن چکشخوار برای چرخ ماشینآلات ریلی کردند، هجی کردن تایر به صورت (tyre) به تدریج دیدهشد. گرچه، ناشران سنتی همچنان به نوشتن تایر به صورت tire ادامه دادند. روزنامهٔ تایمز در انگلستان تا سال ۱۹۰۵ تایر را tire هجی میکرد. هرچند، در انگلستان در قرن ۱۹، هجی کردن به صورت tyre برای تایرهای بادی رواج یافت. در چاپ ۱۹۱۱ دائرةالمعارف بریتانیا آمدهاست، «امروزه بالاترین مقامهای انگلیس، هجیکردن تایر به صورت ‘tyre’ را پذیرفتهاند، ولی در آمریکا این شیوهٔ هجی کردن ناشناخته است.» در فواید انگلیسی مدرن فالر در سال ۱۹۲۶ گفتهشده «از نظر ریشهیابی واژهٔ تایر، هیچ اشکالی در هجی کردن آن به صورت tyre وجود ندارد، هرچند دلیلی برای استفاده از این فرم جدید نیست.» در طول قرن بیستم tyre به عنوان فرم استاندارد هجی کردن تایر در زبان انگلیسی برتانیایی انتخاب شد.
درگذشته تایرهای فلزیِ گاری را گرم میکردند تا منبسط شوند و سپس آنها را بر روی چرخهای چوبیِ گاری نصب میکردند. هنگامیکه چرخ در آب فرومیرفت، انقباض فلز بر روی چرخ باعت میشد تا آن دو به یکدیگر متصل و محکم شوند. در اتومبیلهای ابتدایی و دوچرخهها، از تایرهای لاستیکیِ توپُر استفاده میشد، ولی رابرت تامسون در سال ۱۸۴۵ میلادی تایر بادی را اختراع کرد و جان بوید دانلوپ در سال ۱۸۸۸ آن را تکمیل کرد.
انواع لاستیک خودرو :
لاستیک های سبک:
- وسایل نقلیه مسافری با محدوده بار (250 تا 500 کیلوگرم)
- کامیونهای سبک ، با محدوده بار (500 تا 1500 کیلوگرم)
زمستانی (Winter) : لاستیکهای برفی برای استفاده در برف و یخ طراحی شده اند. آنها دارای یک طراحی آج دارای شکاف های بزرگتر از لاستیکهای تابستانی هستند و باعث افزایش فشار برف و یخ می شوند. چنین لاستیکهایی که یک تست عملکرد خاص کشش زمستانی را پشت سر گذاشته اند ، حق دارند نماد “برف کوهی سه قله کوه” را در حاشیه های خود نشان دهند. لاستیکهایی که برای شرایط زمستانی طراحی شده اند برای رانندگی در دمای زیر 7 درجه سانتیگراد (45 درجه فارنهایت) بهینه شده اند. برخی از لاستیک های برفی دارای گل میخ های فلزی یا سرامیکی هستند که از تایر بیرون می زنند تا بر روی برف یا یخ بسته بندی شده فشار زیاد کنند. مقررات مربوط به استفاده از لاستیک های برفی یا اجازه استفاده از گل میخ ها براساس کشورها در آسیا و اروپا و همچنین ایالت یا استان در آمریکای شمالی متفاوت است.
چهار فصل (All-season) : مربوط به لاستیکهایی می شوند که دارای درجه M + S هستند ، که بیانگر قابلیت “تمام فصل” است . شکاف این لاستیک ها نسبت به لاستیک های برفی کمتر و از تایرهای تابستانی بزرگتر است. این لاستیک ها به گونه ای طراحی شده اند که دارای کشش کافی در خارج از جاده باشند ، اما برای رانندگی در جادهای شهری دارای صدای بیشتری هستند. چنین لاستیک هایی در برف و باران بهتر از لاستیک های خیابانی در یخ ، سنگ و ماسه است.
تابستانی : این لاستیکها برای رانندگی در هوای خشک و کمرطوبت طراحی شدهاند. لاستیکهای تابستانی برای عملکرد خوب روی برف، یخ و یا دماهای سرد ساخته نشدهاند. لاستیکهای تابستانی برای آب و هوای گرمتر طراحی شدهاند که نهایت اصطحکاک و خاصیت فنری را در جاده فراهم میکنند. آج لاستیکهای تابستانی به گونهای است که رانندگی آسان را در تابستان برای رانندگان به ارمغان میآورد.
آفرود (off road) : لاستیکهای گل آلود دارای لبه های عمیق تر و بازتری برای گرفتن چشمه خوب در گل نسبت به سایر لاستیک ها هستند اما در پیاده رو یا جاده های شهری عملکرد کمتری دارند.
با کارایی بالا (High-performance) : برای لاستیک هایی با سرعت حداکثر 270 تا 299 کیلومتر در ساعت رتبه بندی می شوند که از ویژگی های این لاستیک ها میتوان به سواری سخت تر و دوام آن اشاره کرد.
رانفلت (runflat tire) : این لاستیکها نیاز به تایر یدکی (زاپاس) را رفع می کنند ، زیرا در صورت وجود سوراخ با استفاده از یک دیواره ی محکم برای جلوگیری از آسیب رساندن به لاستیک ، می توانید با سرعتی در حدود 80 کیلومتر بر ساعت ، مسافت 18 کیلومتر را طی کند. وسایل نقلیه بدون لاستیک رانفلت برای جایگزینی تایر آسیب دیده از یک تایر یدکی (زاپاس) که ممکن است یک لاستیک فشرده باشد ، استفاده میکنند .
لاستیک های رانفلت runflat
مسابقه ای : لاستیکهای مسابقه اتومبیلرانی در سه دسته اصلی DOT (خیابان قانونی) ، نرم و باران قرار می گیرند . لاستیک های مسابقه برای به حداکثر رساندن اصطکاک گوشه ای و شتاب بیشتر و طول عمر بهتری طراحی شده اند. لاستیک های مسابقه ای برای افزایش حداکثر تماس با کف جاده هیچ آجی ندارند و کاملا صاف و صیقلی هستند و لاستیک های مسابقات بارانی دارای کانال هایی برای بیرون کشیدن آب هستند تا از آب بندی جلوگیری نشود.
لاستیکهای سنگین :
لاستیکهای سنگین برای کامیونهای بزرگ و اتوبوس ها در مدلهای مختلفی طراحی می گیرند به طوریکه بتوانند بارهایی را در محدوده 1800 تا 2.500 کیلوگرم بر روی چرخ های خود حمل می کنند.
فروش لاستیک سواری با تاریخ روز و قیمت ویژه
<کیفیت اصلی و قیمت مناسب را تنها از این فروشگاه بخواهید>
ارسال سفارشات به تمام نقاط کشور
تلفن تماس فروشگاه : ۰۲۱۶۶۶۰۳۸۲۴ –۰۹۱۲۶۱۷۴۳۲۵
پیج اینستاگرام فروشگاه
تهیه و تنظیم از فروشگاه رینگ و لاستیک محمد
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آن ؛ بلامانع می باشد .

