رینگ و لاستیک پورشه :
پورشه (Porsche) تنها یک خودروساز نیست؛ بلکه نمادی از دقت، سرعت و مهندسی بینقص است. اما تمام قدرت موتورهای تخت (Boxer) و گشتاور ویرانگر مدلهای الکتریکی، در نهایت تنها از طریق چهار سطح تماس کوچک با جاده منتقل میشود. اینجاست که اهمیت رینگ و لاستیک پورشه مشخص میشود. انتخاب صحیح، نگهداری و شناخت استانداردهای کارخانه برای رینگ و لاستیک پورشه، مرز باریک میان یک رانندگی معمولی و یک تجربه هیجانانگیز در پیست یا جاده است.
در این مقاله، به بررسی دقیق مشخصات فنی چرخهای تمام مدلهای پورشه میپردازیم تا بدانید چرا مهندسان اشتوتگارت تا این حد بر روی رینگ و لاستیک پورشه حساسیت دارند.
استاندارد N-Spec : شناسنامه اصالت رینگ و لاستیک پورشه
قبل از بررسی مدلها، باید بدانید که پورشه برای لاستیکهای خود استاندارد اختصاصی دارد. لاستیکهایی که عبارت N (مانند N0, N1, N2) روی دیواره آنها درج شده، به طور اختصاصی برای سیستم تعلیق و هندلینگ پورشه طراحی شدهاند. وقتی از رینگ و لاستیک پورشه صحبت میکنیم، منظورمان یک هماهنگی ریاضیوار بین آلیاژ رینگ و ترکیبات شیمیایی لاستیک است. استفاده از لاستیکهای بدون علامت N روی رینگهای فابریک، میتواند تعادل خودرو را به هم بزند. بنابراین، اصلیترین قانون در دنیای رینگ و لاستیک پورشه، وفاداری به استانداردهای N-Spec است.
پورشه ۹۱۱ (اسطوره چسبندگی)
وقتی صحبت از مدل افسانهای ۹۱۱ میشود، همه چیز درباره توزیع وزن در عقب خودرو است. رینگ و لاستیک پورشه در مدل ۹۱۱ نقش حیاتی در جلوگیری از بیشفرمانی (Oversteer) ایفا میکند
- 911 Carrera & Carrera S : در این مدلها، معمولاً از رینگهای ۱۹ یا ۲۰ اینچی استفاده میشود. پهنای لاستیک عقب بسیار بیشتر از جلو است (Staggered Setup) تا قدرت موتور را به زمین منتقل کند. پورشه در نسخههای کررا، ترکیبی از سواری نرم شهری و اسپرت است.
- 911 Turbo & Turbo S: با قدرتی بیش از ۶۰۰ اسب بخار، رینگ و لاستیک پورشه در مدل توربو باید تحمل فشار جی (G-Force) بسیار بالایی را داشته باشد. در اینجا اغلب از سیستم “Center Lock” (تک پیچ مرکزی) استفاده میشود که مستقیماً از مسابقات اتومبیلرانی وام گرفته شده است.
- 911 GT3 & GT3 RS: اینجا قلمرو پیست است. رینگ پورشه در مدلهای GT معمولاً از جنس منیزیم یا آلیاژهای فوق سبک فورج (Forged) هستند. لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ (Michelin Pilot Sport Cup 2) عضو جداییناپذیر رینگ و لاستیک پورشه در این کلاس هستند که چسبندگی در حد چسب قطرهای را ارائه میدهند!
پورشه ۷۱۸ (718 Boxster & Cayman): رقص تعادل
خانواده ۷۱۸ شامل باکستر (Boxster) و کیمن (Cayman) به دلیل موتور میانی بودن، هندلینگ متفاوتی نسبت به ۹۱۱ دارند. در اینجا رینگ و لاستیک پورشه وظیفه دارد تعادل بینظیر خودرو را در پیچها حفظ کند.
- 718 Base & S: سایز استاندارد معمولاً ۱۸ تا ۱۹ اینچ است. رینگ و لاستیک پورشه در این مدلها طوری تنظیم شده که راننده بتواند با اطمینان کامل به پیچها حمله کند. دیواره لاستیکها کمی انعطافپذیرتر از مدلهای GT است تا راحتی راننده در سفرهای طولانی با سقف باز (در باکستر) تضمین شود
- 718 GT4 & Spyder: در قدرتمندترین نسخههای ۷۱۸، سایز رینگها به ۲۰ اینچ میرسد. اهمیت رینگ و لاستیک پورشه در GT4 بسیار بالاست، زیرا سیستم تعلیق این خودرو مستقیماً از 911 GT3 قرض گرفته شده است. بنابراین لاستیکها باید پهنتر و با چسبندگی بسیار بالا (High Performance) باشند.
پورشه پانامرا (Porsche Panamera): لوکس اما وحشی
پانامرا ترکیبی از یک سدان مجلل و یک خودروی اسپرت است. چالش اصلی برای لاستیک پورشه در مدل پانامرا، تحمل وزن سنگین خودرو در کنار ارائه عملکرد اسپرت است.
- Panamera 4 & 4S: در این مدلها تمرکز لاستیک پورشه بر کاهش صدای جاده (Road Noise) و افزایش راحتی سرنشینان است. لاستیکهای چهار فصل با سایز ۱۹ تا ۲۰ اینچ متداول هستند.
- Panamera Turbo S E-Hybrid: به دلیل وجود سیستم هیبرید و باتریها، وزن خودرو بالاست. لاستیک پورشه در این مدل باید دیوارههای تقویت شده (XL – Extra Load) داشته باشد تا در ترمزهای شدید دفرمه نشود. رینگهای ۲۱ اینچی با طراحی آیرودینامیک، امضای کار این مدل است.
پورشه کاین و پورشه ماکان (Cayenne & Macan)
تبدیل یک شاسیبلند به خودرویی که حس سواری اسپرت بدهد، جادوگری پورشه است و این جادو بدون رینگ و لاستیک پورشه ممکن نیست.
پورشه کاین (Porsche Cayenne)
کاین به عنوان برادر بزرگتر، نیازمند رینگهای بزرگ (تا ۲۲ اینچ) است. رینگ و لاستیک پورشه در کاین باید توانایی آفرود سبک و همزمان پایداری در سرعتهای بالای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را داشته باشد.
- Cayenne Coupe & Turbo GT: در نسخه توربو GT که سریعترین شاسیبلند نوربرگرینگ است، لاستیک پورشه از نوع فوق چسبنده پیرلی پی زیرو کورسا (Pirelli P Zero Corsa) با سایز ۲۲ اینچ است. زاویه کمبر (Camber) منفی چرخها نیازمند لاستیکهایی است که لبههای داخلی مقاومی داشته باشند.
پورشه ماکان (Porsche Macan)
ماکان چابکتر است. رینگ و لاستیک پورشه در ماکان معمولاً از سایز ۱۸ اینچ (در مدل پایه) تا ۲۱ اینچ (در مدل GTS) متغیر است. در ماکان، لاستیکهای عقب پهنتر از جلو هستند که این ویژگی در بین شاسیبلندها نادر است و نشاندهنده تاکید بر خصلت دیفرانسیل عقب بودن خودروست. پورشه در ماکان تضمین میکند که شما حس رانندگی با یک هاچبک اسپرت را داشته باشید، نه یک کراساوور.
پورشه تایکان (Porsche Taycan): عصر الکتریک
تایکان قوانین بازی را عوض کرد. گشتاور آنی موتورهای الکتریکی فشار وحشتناکی به تایرها وارد میکند. به همین دلیل، رینگ و لاستیک پورشه در تایکان تکنولوژی متفاوتی دارد.
- مقاومت غلتشی کم: برای افزایش برد پیمایش (Range)، رینگ و لاستیک پورشه در تایکان باید کمترین اصطکاک مزاحم را داشته باشد.
- تحمل وزن باتری: تایکان خودروی سنگینی است.
- آیرودینامیک رینگها: رینگهای تایکان (مانند مدلهای Aero Blades) طوری طراحی شدهاند که هوا را بشکافند و مصرف انرژی را کاهش دهند.
- سکوت: از آنجا که موتور صدایی ندارد، صدای تایر شنیده میشود. لاستیک پورشه مخصوص تایکان دارای فومهای جاذب صدا در داخل تایر است تا سکوت کابین حفظ شود.
متریال و تکنولوژی ساخت رینگهای پورشه
وقتی یک ست رینگ و لاستیک پورشه خریداری میکنید، شما در حال خرید تکنولوژی متالورژی پیشرفته هستید:
رینگهای آلیاژی ریختهگری (Cast Alloy): استاندارد در مدلهای پایه ماکان و ۷۱۸. سبک و مقاوم.
رینگهای فورج (Forged): استفاده شده در مدلهای توربو و GTS. این رینگها تحت فشار بسیار بالا فشرده شدهاند و نسبت به رینگهای معمولی بسیار سبکتر و محکمتر هستند. کاهش وزن در رینگ و لاستیک پورشه یعنی سیستم تعلیق سریعتر واکنش نشان میدهد.
رینگهای منیزیمی: اوج مهندسی در مدلهایی مثل GT2 RS و GT3 RS پکیج Weissach. این رینگها وزن را به شدت کاهش میدهند و قیمت یک ست آنها از قیمت بسیاری از خودروهای معمولی بیشتر است!
نگهداری از رینگ و لاستیک پورشه
داشتن بهترین خودروی جهان بدون نگهداری صحیح بی فایده است. سیستم مدیریت فشار باد تایر (TPMS) در پورشه بسیار دقیق است و باید همیشه به هشدارهای آن توجه کنید.
تنظیم باد: فشار باد در پیست با فشار باد در جاده شهری متفاوت است. دفترچه راهنمای پورشه برای هر دو حالت اعدادی را مشخص کرده است.
عمق آج: با توجه به قدرت بالای موتور، لاستیک پورشه (مخصوصاً تایرهای عقب) زودتر از خودروهای معمولی دچار سایش میشوند.
بازرسی رینگ: رینگهای سایز بزرگ با فاق کوتاه لاستیک، در برابر چالههای خیابان آسیبپذیرند. هرگونه ترک یا دفرمه شدن در رینگ پورشه میتواند در سرعتهای بالا فاجعهبار باشد.
کلام آخر
در نهایت، فرقی نمیکند سوار بر یک پورشه ۹۱۱ کلاسیک باشید یا جدیدترین مدل پورشه تایکان کراس توریسمو؛ نقطه اتصال شما با زمین، همان دایرههای سیاه و رینگهای درخشان هستند. مهندسی پورشه به گونهای است که حداکثر ایمنی و لذت رانندگی را تضمین کند.
استفاده از رینگهای متفرقه (Aftermarket) بیکیفیت یا لاستیکهای فاقد استاندارد N-Spec، نه تنها هندلینگ را نابود میکند، بلکه توهینی به مهندسی اشتوتگارت است. اگر صاحب یکی از این جواهرات آلمانی هستید، همیشه برترین رینگ و لاستیک پورشه را انتخاب کنید، زیرا خودروی شما لایق بهترینهاست.
اگر نیاز به راهنمایی برای خرید مدل خاصی از رینگ یا لاستیک برای پورشه خود دارید ، ما میتوانیم بر اساس مدل دقیق خودروی شما ، سایز دقیق و برندهای مورد تایید پورشه را به شما معرفی کنم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر مدل خودروی خود را برایمان کامنت کنید .
<کیفیت اصلی و قیمت مناسب را تنها از این فروشگاه بخواهید>
ارسال سفارشات به تمام نقاط کشور
تلفن تماس فروشگاه : ۰۹۱۲۶۱۷۴۳۲۵
پیج اینستاگرام فروشگاه
تهیه و تنظیم از فروشگاه رینگ و لاستیک محمد
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آن ؛ بلامانع می باشد
رینگ و لاستیک محمد | بورس رینگ و لاستیک و تجهیزات جانبی | فروش انواع رینگ و لاستیک – نمایندگی میشلن پیرلی نکسن دانلوپ هانکوک کومهو یزدتایر بارز رینگ ایران خودرو سایپا
