ساختار رینگ خودرو :
در این مقاله قصد داریم با ارائه مطالبی در خصوص ساختار رینگ خودرو ، شما را با اصطلاحات فنی آن آشنا کنیم . پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید :
آفست رینگ (OFFSET)
قطر دایره ای پیچ ها (PCD)
دریچه والو (Valve Stem)
درپوش وسط رینگ (Center Cap)
الگوی پیچ (Bolt pattern)
لبه ی رینگ (Lip)
پره های رینگ (Spokes)
برآمدگی مهار (SAFETY HUMP)
دهانه وسط رینگ (center bore)
آفست رینگ (OFFSET) :
به فاصله بین وسط رینگ تا محلی از رینگ که بر روی دیسک چرخ قرار می گیرد، آفست رینگ میگویند. ۳ نوع مختلف Offset وجود دارد که در شکل زیر می بینید .
صفر( Zero) : زمانی است که محل پیچ شدن چرخ ها دقیقاً وسط رینگ قرار دارد.
مثبت (positive) : در بیشتر خودروها به خصوص خودروهای دیفرانسیل جلو دیده می شود. در این حالت، پهنای چرخ و خط فرضی وسط رینگ به سمت داخل گلگیر متمایل می شود. مزیت این نوع رینگ ها، ممانعت از برخورد لاستیک با لبه گلگیر از فشار آمدن به بلبرینگ و پیچ های چرخ است.
منفی(Negative) : در بعضی از رینگ های اسپرت دیده می شود. در این حالت پهنای چرخ و خط فرضی وسط رینگ به سمت خارج خودرو متمایل است. مزیت این نوع رینگها پهن تر شدن خودرو و پایداری بیشتر آن است و به دلیل حالت تورفتگی، ظاهر زیباتری نیز دارند اما عیب آنها فشار آوردن بر بلبرینگ چرخ، فشار زیاد بر پیچ های چرخ و همچنین احتمال برخورد انتهای لاستیک به داخل گلگیر در هنگام پیچاندن فرمان و برخورد قسمت خارجی لاستیک با لبه گلگیر است. البته این معایب برای خودروهایی که به صورت استاندارد، رینگ های Negative Offset داشته باشند، وجود ندارد و فقط زمانی که جایگزین رینگ Positive Offset می شوند، پدید می آیند.
قطر دایره ای پیچ ها (PCD) :
PCD (Pitch Circle Diameter) : به اندازه ی قطر دایره ی فرضی که بصورت چرخان از مرکز تمام سوراخ های جاپیچ عبور می کند ؛ میگویند . واحد اندازه گیری آن میلیمتر است . بطور مثال PCD 5*120 بدین معنی است که چرخ دارای پنج پیچ با قطر دایره ای به اندازه ی 120 میلیمتر است و PCD 4*114.3 بدین معنی است که چرخ دارای چهار پیچ با قطر دایره ای به اندازه ی 114.3 میلی متر است . اتومبیل های مختلف دارای PCD های مختلف هستند ، اما اغلب اتومبیلهای تولید یک کمپانی دارای PCD یکسان هستند و این به معنای آن است که چرخ ها معمولاً بین این خودروها قابل تعویض هستند.
دریچه والو (Valve Stem) :
والو ، دریچه ای است که در آن فشار تایر کنترل می شود ، والو در جایی در لبه بیرونی رینگ قرار میگرد. والو ها در گذشته تنها بصورت یک قطعه ی پلاستیکی طراحی میشدند ؛ اما با پیشرفت علم و ارتقاء سیستم طراحی خودرو ها ، والوها هم دستخش تغییرات عمده ای شدند . این طراحی ها تا حدی پیش رفت که والو ها را به یک سیستم اعلام میزان فشار باد مجهز کرد ( TPMS ) که در هنگام کاهش فشار هوای داخل لاستیک با پخش آلارم در داخل کابین خودرو راننده را متوجه کم بادی لاستیک ها میکنند .
درپوش وسط رینگ (Center Cap) :
در اکثر رینگ ها این درپوش بصورت یک قطعه پلاستیکی است که علاوه بر پوشاندن دهانه ی وسط رینگ ؛ نشانگر لوگوی رینگ فابریک شرکتی یا هر رینگ اسپرت دیگری می باشد . این درپوش ها سایزهای مختلفی دارند ، منتهی رینگهایی که برای یک برند خودروسازی مشترک هستند سایز درپوش شان به یک اندازه است. این درپوش به راحتی قابل جا انداختن است بطوری که درپوش را نزدیک دهانه رینگ قرار می دهیم و با اندکی فشار داخل دهانه رینگ قرار میگیرد ولی برای درآوردن آن بایستی رینگ را از ماشین جدا نموده و از داخل با وارد کردن فشار به درپوش آن را از رینگ جدا نماییم .
الگوی پیچ (Bolt pattern) :
برای نگهداشتن رینگ روی دیسک چرخ ، سوراخ هایی را روی آن ایجاد میکنند تا رینگ محکم روی دیسک قرار بگیرد. معمولا الگوی پیچ در رینگها به تعداد 4 ، 5 ، 6 ، 8 وجود دارد که این الگو بسته به نوع PCD رینگ که در بالا توضیح دادیم ، با هم متفاوت است . در اکثر رینگ ها پیچ ها به راحتی قابل مشاهده هستند ؛ اما در برخی رینگ ها بنا به نوع طراحی که دارند ؛ پیچ ها در پشت درپوش های بزرگی که در وسط رینگ قرار دارند پنهان شده اند که معمولا این درپوش ها با یک پیچ مخصوص به رینگ متصل میشوند .
لبه ی رینگ (Lip) :
همانطوری که از نامش مشخص است به بیرونی ترین قسمت رینگ در کناره ها لبه رینگ گفته میشود که این لبه ها بنا به نوع طراحی که در رینگ ها صورت میگیرد متفاوت است . لبه بعضی از رینگ ها نسبت به مرکز کمی پهن تر میشوند که بیشتر در رینگهای اسپرت اینگونه طراحی ها صورت میگیرد و در عرف به آنها رینگ لبه دار میگیوند و لازم به توضیح است که همیشه باید رینگ با لبه های پهن تر را در محور عقب و رینگ با لبه ی نازکتر را در محور جلو قرار دهیم . در مواقعی که چرخ ماشین داخل چاله می افتد ، اولین جایی که آسیب میبیند لبه های رینگ است و درصورتی که این آسیب جزئی باشد قابل تعمیر است .
پره های رینگ (Spokes) :
یکی از پیچیده ترین قسمت های رینگ ، محاسبه و طراحی پره های آن می باشد . این قسمت وظیفه اتصال لبه های رینگ به صفحه ی وسط را دارند . همچنین پره ها باعث متمایز شدن ظاهرشان نسبت به یکدیگر میشود . طراحان و متخصصین این حوزه پره های رینگ را با در نظر گرفتن مدل خودرو و محاسبه ی وزنی که باید تحمل کنند طراحی میکنند . از آنجایی که سلیقه افراد در انتخاب رینگ ها متفاوت است ، شرکت ها مدل های متنوع و متفاوتی را برای جذب حداکثری مشتری طراحی و تولید میکنند .
برآمدگی مهار (SAFETY HUMP) :
در قسمت داخلی و پشت لبه های رینگ ، برآمدگی هایی وجود دارد که وظیفه مهار لاستیک و تیوبلس شدن را بر عهده دارند . این قسمت در هنگام نصب لاستیک بر روی رینگ ، مانع خروج هوا از بین رینگ و لاستیک میشود و باعث میشود که لاستیک با شدت زیاد به لبه های رینگ بچسبد تا مانع خروج باد از داخل لاستیک شود .
دهانه وسط رینگ (center bore wheels) :
به سوراخ و منفذ مرکزی رینگ گفته می شود که اندازه اش با قطر برآمدگی وسط دیسک چرخ برابر است و معمولا” بر حسب میلیمتر محاسبه میشود . نکته مهمی که در این قسمت از رینگ باید به آن توجه کرد آن است که وزن خودرو کاملا” بر روی این قسمت و لبه ی وسط دیسک قرار دارد و بر خلاف تصور افراد غیر متخصص پیچ ها تنها وظیفه آن را دارند که رینگ را بروی دیسک نگه دارند و از این رو بسیار حائز اهمیت است که اندازه دهانه وسط رینگ با اندازه برآمدگی لبه دیسک مطابقت داشته باشد . اگر شما از رینگی استفاده میکنید که دهانه وسط آن کاملا”منطبق با لبه دیسک است ، جای هیچ نگرانی وجود ندارد ؛ اما در حالتی که قطر دهانه رینگ بزرگتر از لبه دیسک باشد ، باید برای تطبیق دهانه رینگ با لبه ی دیسک از قطعه ای تحت عنوان اسپیگوت (spigot) استفاده کرد. (قطعه زرد رنگ در شکل زیر)
اما قسمت دشوار کار ، آن لحظه ی است که قطر دهانه وسط رینگ کمتر از لبه ی دیسک باشد که در آن صورت کارتان به تراشکاری خواهد افتاد . برای حل این مشکل شما باید به یک متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا به وسیله دستگاه های مخصوص ، قطر دهانه را کمی بتراشد تا هم اندازه لبه دیسک شود . حتما” قبل از انجام این کار از تراشکار بخواهید تا با کارتن یا پارچه ، لبه رینگ را بپوشاند تا در اثر فشار گیره های دستگاه تراش ، لبه ی رینگ آسیب نبیند . ضمنا” حتما به تراشکار توضیح دهید که تراش دهانه رینگ را تا قسمت بیرونی رینگ ادامه ندهد ؛ چرا که برای کیپ شدن درپوش وسط رینگ برآمدگی هایی در انتهای دهانه وجود دارد که اگر تراش بخورد دیگر درپوش بروی رینگ قرار نمی گیرد .
امیدواریم که این پست مورد استفاده شما قرار گرفته باشد . با ما همراه باشید
<کیفیت اصلی و قیمت مناسب را تنها از این فروشگاه بخواهید>
ارسال سفارشات به تمام نقاط کشور
تلفن تماس فروشگاه : ۰۲۱۶۶۶۰۳۸۲۴ –۰۹۱۲۶۱۷۴۳۲۵
پیج اینستاگرام فروشگاه
تهیه و تنظیم از فروشگاه رینگ و لاستیک محمد
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آن ؛ بلامانع می باشد .