خانه / مقالات / راهنمای جامع رینگ و لاستیک هیوندای
رینگ اسپرت مشترک خودروها

راهنمای جامع رینگ و لاستیک هیوندای

راهنمای جامع رینگ و لاستیک هیوندای

در ادامه، یک مقاله جامع و تخصصی در مورد رینگ و لاستیک خودروهای هیوندای (Hyundai) برای شما آماده کرده‌ایم . این مقاله به بررسی سایزهای استاندارد ، برندهای پیشنهادی، نکات فنی و تأثیر آن‌ها بر سواری خودرو می‌پردازد.

راهنمای جامع و تخصصی رینگ و لاستیک هیوندای

انتخاب رینگ و لاستیک مناسب برای خودروهای هیوندای، فراتر از جنبه‌های زیبایی‌شناسی است؛ این موضوع ارتباط مستقیمی با ایمنی، کیفیت سواری (Ride Quality)، مصرف سوخت و استهلاک جلوبندی خودرو دارد. کمپانی هیوندای موتورز کره جنوبی، با توجه به کلاس بدنه (سدان، کراس‌اوور، شاسی‌بلند) و بازار هدف، استانداردهای دقیقی را برای رینگ و لاستیک (Tire & Wheel) محصولات خود تعریف کرده است.

در این مقاله تخصصی، به کالبد شکافی وضعیت چرخ‌های محبوب‌ترین مدل‌های رینگ و لاستیک هیوندای موجود در بازار می‌پردازیم و بهترین گزینه‌های جایگزین را بررسی می‌کنیم.

۱. استراتژی هیوندای در انتخاب لاستیک (OEM)

به طور کلی، هیوندای برای لاستیک‌های فابریک (OEM) خود از برندهای کره‌ای استفاده می‌کند تا هم از صنایع داخلی کشورش حمایت کند و هم بهترین هماهنگی را با سیستم تعلیق خودرو ایجاد نماید. دو برند اصلی که تقریباً ۸۰٪ محصولات هیوندای با آن‌ها از کارخانه خارج می‌شوند عبارتند از:

  • هانکوک (Hankook): معمولاً مدل‌های Ventus یا Optimo
  •  کومهو (Kumho): معمولاً مدل‌های Solus یا Ecsta

منتهی لازم به توضیح است که در مدل‌های لوکس‌تر مانند جنسیس یا آزراهای جدید، گاهی از برندهای پرمیوم اروپایی مانند میشلن (Michelin) یا کانتیننتال (Continental) نیز به صورت فابریک استفاده می‌شود تا سکوت کابین به حداکثر برسد.

۲. بررسی تخصصی سایز و مشخصات به تفکیک مدل

در این بخش، محبوب‌ترین خودروهای هیوندای را از نظر سایز رینگ و لاستیک بررسی می‌کنیم. دانستن این اعداد برای خرید لاستیک جایگزین حیاتی است.

هیوندای سانتافه (Santa Fe) – پادشاه کراس‌اوورها

سانتافه در نسل‌های مختلف (DM و TM) معمولاً با دو سایز رینگ عرضه شده است:

  1.  رینگ ۱۸ اینچی: سایز لاستیک استاندارد 235/60R18 است. این سایز به دلیل دیواره (فاق) بلندتر، سواری نرم‌تری دارد و برای جاده‌های ناهموار ایران گزینه‌ی مناسب‌تری محسوب می‌شود.
  2. رینگ ۱۹ اینچی: سایز لاستیک 235/55R19 است. این رینگ‌ها (معمولاً در مدل‌های فول آپشن و دو دیفرانسیل) زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند اما ضربات جاده را بیشتر به کابین منتقل می‌کنند.

هیوندای سوناتا (Sonata) – سدان محبوب (YF و LF)

سوناتا به شدت به نوع لاستیک حساس است. استفاده از لاستیک نامناسب صدای جاده را مستقیماً به اتاق می‌فرستد.

  1.  مدل‌های پایه: سایز 205/65R16 یا 215/55R17
  2.  مدل‌های فول و اسپرت: سایز 235/45R18

در مدل‌های هیبریدی (LF Hybrid)، طراحی رینگ‌ها “آیرودینامیک” است تا مقاومت هوا را کاهش دهد و سایز آن‌ها معمولاً ۱۶ یا ۱۷ اینچ با لاستیک‌های “Low Rolling Resistance” (مقاومت غلتشی پایین) برای کاهش مصرف سوخت است.

هیوندای توسان (Tucson)

توسان به عنوان برادر کوچکتر سانتافه، معمولاً از رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچی بهره می‌برد.

  1. سایز استاندارد: 225/60R17 یا 225/55R18
  2. سایز فول و اسپرت : 245/45R19

نکته مهم در توسان، حفظ فاق لاستیک است. اگر قصد اسپرت کردن خودرو را دارید و می‌خواهید رینگ ۱۹ بیاندازید، باید بدانید که کوبش کمک‌فنرها در توسان (که ذاتاً سیستم تعلیق نسبتاً خشکی دارد) بسیار آزاردهنده خواهد شد.

هیوندای النترا و اکسنت (Elantra & Accent)

  1. النترا: اکثر مدل‌های وارداتی دارای رینگ ۱۶ یا ۱۷ هستند. سایز محبوب 215/45R17 برای هندلینگ عالی است اما کمی خشک است. سایز 205/55R16 نرم‌ترین حالت ممکن را ارائه می‌دهد. 

هیوندای اکسنت ( Accent)

  1. معمولاً با رینگ‌های ۱۴ یا ۱۶ اینچی عرضه می‌شود. سایز 195/50R16 در مدل‌های فول، ظاهری جذاب به این سدان کوچک می‌دهد.

۳. مشخصات فنی رینگ‌های هیوندای (PCD و Offset)

برای کسانی که قصد تعویض رینگ فابریک با رینگ‌های افترمارکت (Aftermarket) یا اسپرت را دارند، دانستن این اعداد الزامی است:

  1.  الگوی پیچ‌ها (PCD): تقریباً تمام خودروهای مدرن هیوندای (از سال ۲۰۱۰ به بعد) از الگوی 5×114.3 استفاده می‌کنند. این یعنی ۵ پیچ چرخ که روی دایره‌ای به قطر ۱۱۴.۳ میلی‌متر قرار گرفته‌اند.
  2. آفست (ET): آفست رینگ‌های هیوندای معمولاً مثبت و بین +35 تا +50 میلی‌متر است. استفاده از رینگ با آفست خیلی کم (مثلاً ۱۰)، باعث بیرون زدگی چرخ از گلگیر می‌شود که علاوه بر فشار به بلبرینگ چرخ، باعث برخورد لاستیک به لبه گلگیر در دست‌اندازها می‌شود.
  3. توپی مرکزی (Center Bore): قطر توپی مرکزی اکثر هیوندای‌ها 67.1 میلی‌متر است. اگر رینگ اسپرت می‌خرید، حتماً باید از “رینگ‌اسپیسر” یا “بوش تبدیل” (Hub Centric Ring) استفاده کنید تا لرزش فرمان در سرعت‌های بالا حذف شود.

۴. بهترین برندهای لاستیک برای هیوندای در بازار

با توجه به شرایط بازار و نیاز خودروهای هیوندای به لاستیک‌های نرم (Soft Compound)، پیشنهادات زیر ارائه می‌شود:

پرمیوم (عالی) Michelin Primacy 4

فوق‌العاده نرم، بی‌صدا، ترمزگیری عالی

فابریک (استاندارد) Hankook / Kumho

دوام بالا، قیمت منطقی، تعادل نرمی و خشکی

اقتصادی (کیفیت بالا)  Nexen / Roadstone

قیمت مناسب‌تر، چسبندگی خوب، کمی خشک‌تر از هانکوک

چینی درجه یک Triangle / Sailun

ارزان، کارراه‌انداز، مناسب برای استفاده شهری

 

۵. سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)

اکثر محصولات هیوندای مدل ۲۰۱۳ به بالا مجهز به سنسور TPMS هستند.

سنسور باد در هیوندای معمولاً از سنسورهای “والو دار” (Valve-mounted) استفاده می‌کند که داخل رینگ نصب می‌شوند و نکته مهم در هنگام تعویض لاستیک، آپاراتی ها باید بسیار مراقب باشند تا با دستگاه لبه‌گیر به سنسور ضربه نزند. شکستن این سنسورها هزینه بالایی دارد و باعث روشن شدن چراغ اخطار در پشت آمپر می‌شود.

کالیبراسیون: در برخی مدل‌ها (مانند سانتافه)، پس از تنظیم باد، سیستم به صورت اتوماتیک بعد از چند کیلومتر رانندگی ریست می‌شود، اما در برخی مدل‌ها دکمه “SET” وجود دارد.

 

۶. نگهداری و نکات کلیدی افزایش عمر لاستیک

جابجایی ضربدری (Rotation): به دلیل اینکه اکثر هیوندای‌ها “دیفرانسیل جلو” (FWD) هستند، لاستیک‌های جلو زودتر ساییده می‌شوند. هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر جای لاستیک‌های جلو و عقب را به صورت ضربدری عوض کنید.

تنظیم باد نیتروژن: استفاده از نیتروژن در خودروهای هیوندای (به خصوص مدل‌های دارای رینگ ۱۹ اینچ) اکیداً توصیه می‌شود. نیتروژن به دلیل مولکول‌های بزرگتر، دیرتر تخلیه شده و در برابر تغییرات دمایی (گرما و سرما) فشار ثابتی دارد که باعث نرمی سواری می‌شود.

بررسی تاریخ تولید: لاستیک‌های هیوندای باید چسبندگی بالایی داشته باشند. لاستیک‌هایی که بیش از ۴ سال از تاریخ تولیدشان گذشته (حتی اگر آج داشته باشند) خشک شده و در ترمزگیری‌های شدید عملکرد ضعیفی نشان می‌دهند و خطر ترکیدن دارند.

جمع‌بندی

برای خودروهای هیوندای، “نرمی” و “بی‌صدایی” فاکتورهای اصلی هستند. اگر بین انتخاب رینگ بزرگتر برای زیبایی و رینگ کوچکتر برای راحتی تردید دارید، توصیه ما برای جاده‌های ایران، انتخاب سایز کوچکتر با لاستیک فاق‌بلند است. همچنین، برندهای هانکوک و کومهو به عنوان بهترین گزینه‌های “قیمت به کارایی” شناخته می‌شوند، اما اگر از نظر بودجه محدودیتی ندارید، میشلن تجربه‌ی رانندگی شما را دگرگون خواهد کرد.

 

فلش<کیفیت اصلی و قیمت مناسب را تنها از این فروشگاه بخواهید>
ارسال سفارشات به تمام نقاط کشور

تلفن تماس فروشگاه :  ۰۹۱۲۶۱۷۴۳۲۵
پیج اینستاگرام فروشگاه
تهیه و تنظیم از فروشگاه رینگ و لاستیک محمد

استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آن ؛ بلامانع می باشد .

همچنین ببینید

لاستیک میشلن ، لاستیک پیرلی ، لاستیک بریجستون ، لاستیک گودیر ، لاستیک دانلوپ

مقایسه لاستیک میشلن، پیرلی، بریجستون، دانلوپ و گودیر

مقایسه لاستیک میشلن، پیرلی، بریجستون، دانلوپ و گودیر ​انتخاب لاستیک مناسب ، تنها خرید یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *