رینگ و لاستیک بی ام و BMW
در این پست قراره یک مقاله تخصصی ، جامع و فنی در مورد سیستم چرخ یا رینگ و لاستیک بی ام و BMW که با تمرکز بر استانداردهای کمپانی، تفاوتهای تکنولوژیک و راهنمای خرید تنظیم شده است ارائه شود .
راهنمای جامع و تخصصی رینگ و لاستیک بی ام و BMW
از استاندارد کارخانه تا پرفورمنس :
شعار تبلیغاتی بی ام و “The Ultimate Driving Machine” یا “نهایت ماشین رانندگی” است . مهندسی دقیق شاسی، سیستم تعلیق دوجانبه و تقسیم وزن ۵۰/۵۰ در این خودروها تنها زمانی معنا پیدا میکند که نقطه اتصال خودرو با زمین (یعنی لاستیکها) عملکردی بینقص داشته باشند.
رینگ و لاستیک بی ام و تنها خرید یک قطعه مصرفی نیست؛ بلکه یک علم مهندسی است که مستقیماً بر سلامت دیفرانسیل (در مدلهای xDrive)، کیفیت سواری و هندلینگ تأثیر میگذارد.در این مقاله به بررسی دقیق تکنولوژی به کار رفته در رینگ و لاستیک بی ام و از نظر تفاوت برندها ، عمر مفید و استانداردهای حیاتی می پردازیم .
۱. نشان ستاره (Star Marked) یا ★ رمز تاییدیه BMW

قبل از بررسی برندها ، باید با مهمترین مفهوم در دنیای رینگ و لاستیک بی ام و آشنا شوید ، وجود علامت ستاره (★) روی دیواره لاستیک بی ام و به این معناست که مهندسین کمپانی BMW با مهندسین شرکت سازنده لاستیک (مثلاً میشلن یا پیرلی) همکاری کردهاند تا ترکیبات شیمیایی (Compound) ساختار دیواره و الگوی آج آن لاستیک خاص را دقیقاً برای سیستم تعلیق و وزن مدل خاصی از بی ام و کالیبره کنند. اهمیت فنی در یک لاستیک ستاره دار ممکن است نسبت به نسخه معمولی همان مدل، دارای پهنای آج واقعی متفاوت یا نرمی دیواره متفاوتی باشد تا با سیستمهای الکترونیکی کنترل پایداری (DSC) و سیستم چهارچرخ محرک (xDrive) هماهنگی کامل داشته باشد.
۲. تکنولوژی لاستیک رانفلت (RunFlat) :

لاستیک رانفلت فرشته نجات یا کابوس رانندگی؟ کمپانی بی ام و پیشگام استفاده از لاستیک رانفلت در خودروهای تولید انبوه است و به دلیل اینکه اکثر بی ام و ها فاقد رینگ و لاستیک زاپاس هستند و به این تکنولوژی وابستهاند. ساختار و عملکرد لاستیک رانفلت بدین صورت است که دیواره های جانبی (Sidewall) بسیار تقویت شده هستند و در صورت پنچری و از دست دادن کامل باد، دیواره لاستیک روی رینگ نمیخوابد و میتواند وزن خودرو را تحمل کند. با لاستیک رانفلت امکان رانندگی تا مسافت ۸۰ کیلومتر با سرعت حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت در حالت پنچری کامل امکان پذیر است .
- مزایا و معایب لاستیک رانفلت (Runflat):
از نظر ایمنی : کنترل عالی خودرو در هنگام ترکیدن ناگهانی لاستیک در سرعت بالا
از نظر راحتی : عدم نیاز به تعویض چرخ در کنار جاده یا هوای نامناسب. سواری خشکتر و کوبش بیشتر به دلیل دیواره سفت
از نظر هزینه : قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصد گرانتر از لاستیک معمولی
از نظر تعمیر : در اکثر موارد غیرقابل تعمیر هستند و باید تعویض شوند.
نکته تخصصی : بسیاری از مالکان بی ام و برای دستیابی به سواری نرمتر، لاستیک رانفلت را با لاستیک معمولی تعویض میکنند. این کار باعث بهبود چشمگیر کیفیت سواری میشود اما حتماً باید یک کیت پنچری یا زاپاس فرغونی همراه داشته باشید. پیشنهاد ما این است که برای سواری نرم تر بجای این کار از رینگ و لاستیک بی ام و سایز کوچکتر استفاده کنید.
۳. بررسی تخصصی برندهای لاستیک فابریک (OEM) :
در اینجا به تحلیل ۴ برند اصلی تایر ( لاستیک میشلن ، لاستیک پیرلی ، لاستیک کنتیننتال ، لاستیک بریجستون ) که بی ام و به صورت فابریک استفاده میکند میپردازیم:
الف) لاستیک میشلن (Michelin) :
لاستیک میشلن معمولاً در مدلهای M Power یا مدلهای اسپرت با پکیج M استفاده میشود. از مدل معروف در لاستیک میشلن می توان به Pilot Sport 4S (PS4S) و Pilot Super Sport اشاره کرد . از مزایای این برند میتوان چسبندگی (Grip) بینظیر در جاده های خشک و خیس و فرمانپذیری دقیق و بهترین هندلینگ ممکن اشاره کرد و از معایب آن میتوان به قیمت بسیار بالا ، دیواره نرمتر (در نسخههای غیر رانفلت) اشاره کرد که باعث آسیبپذیری بیشتر می شود . میزان کارکرد (عمر مفید) در حدود ۳۰,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر می باشد و به دلیل کامپاند نرم اصطلاک این تایر بسیار بالا می باشد .
ب) لاستیک پیرلی (Pirelli) :

لاستیک پیرلی بیشترین فراوانی را در مدلهای سری ۵ و ۷ و شاسیبلندهای X3 و X4 دارد. از مدل های معروف این برند میتوان از P Zero (PZ4) و Cinturato P7 (برای مدلهای معمولیتر) نام برد . از مزایای لاستیک پیرلی پایداری عالی در سرعتهای بالا، تنوع سایز بالا برای رانفلتها و از معایب آن پس از رد کردن ۵۰٪ عمر آج، صدای تایر به شدت افزایش مییابد و خشک میشود. میزان کارکرد لاستیک پیرلی در حدود ۴۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ کیلومتر می باشد .
ج) لاستیک کنتیننتال (Continental) :
لاستیک کنتیننتال در بی ام و اغلب روی مدلهای وارداتی به اروپا و برخی مدلهای مونتاژ آمریکا دیده میشود. از مدلهای معروف لاستیک کنتیننتال میتوان SportContact و ExtremeContact DWS06 (چهار فصل) را معرفی کرد . مزایای لاستیک کنتیننتال بهترین تایر “چهار فصل” بازار، سواری نرمتر نسبت به پیرلی و بریجستون، عملکرد عالی در باران می باشد و معایب آن فرمانپذیری کمی کندتر نسبت به میشلن میزان کارکرد لاستیک کنتیننتال در حدود ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر (بهترین دوام) می باشد .
د) لاستیک بریجستون (Bridgestone) :

لاستیک بریجستون معمولاً به عنوان لاستیک پایه رانفلت روی سری ۳ و X1 استفاده میشود. از مدل های معروف لاستیک بریجستون در بی ام و میتوان Potenza S001 و Turanza را نام ببریم . از مزایای لاستیک بریجستون دیوارههای بسیار محکم ، مقاومت بالا در برابر ضربات چاله و از معایب آن میتوان به خشکترین سواری در بین رقبا، انتقال لرزش به کابین اشاره کرد . میزان کارکرد لاستیک بریجستون در حدود ۳۵,۰۰۰ تا ۴۵,۰۰۰ کیلومتر می باشد .
۴. سایز رینگ و لاستیک بی ام و و چیدمان آن (Setup)
بیامو برای رینگ و لاستیک محصولاتش از دو مدل استفاده میکند:
۱. چیدمان مربعی (Square Setup) :
هر چهار رینگ و لاستیک سایز یکسانی دارند (مثلاً همه ۲۲۵/۵۰/۱۷) کاربرد این مدل برای مدلهای پایه و لوآپشن (320i, 520i) و ستاپهای زمستانی است . مزیت این مدل چیدمان قابلیت جابجایی ضربدری لاستیکها برای سایش یکنواخت، افزایش عمر لاستیک است .
۲. چیدمان استگارد (Staggered Setup) :
چرخهای عقب پهنتر از چرخهای جلو هستند (مثلاً جلو ۲۴۵ و عقب ۲۷۵)
کاربرد این مدل در مدلهای M Package، X5، X6 و مدلهای موتور قوی می باشد . دلیل فنی استفاده از این مدل برای آن است که چون بیرام و ها دیفرانسیل عقب (یا عقبمحور در xDrive) هستند، لاستیک پهنتر در عقب چسبندگی لازم برای انتقال قدرت را فراهم میکند. از معایب این مدل امکان جابجایی لاستیک جلو و عقب وجود ندارد، بنابراین عمر لاستیکها (بهویژه عقب) کمتر است.
نکته بسیار مهم : اگر خودروی شما سیستم دو دیفرانسیل xDrive دارد، محیط چرخش (Rolling Circumference) لاستیکهای جلو و عقب نباید بیش از ۱٪ با هم اختلاف داشته باشند. استفاده از سایزهای اشتباه یا برندهای مختلف در محورها میتواند باعث فشار به “ترانسفر کیس” (Transfer Case) و خرابی پرهزینه گیربکس شود. همیشه از سایزهای پیشنهادی روی برچسب ستون درب راننده استفاده کنید.
۵. آلیاژ و مشخصات رینگ بی ام و :
- Cast (ریختهگری): رینگهای استاندارد کارخانه. سنگینتر اما ارزانتر.
- Flow Formed: تکنولوژی ساخت پیشرفتهتر که در مدلهای M Sport استفاده میشود. سبکتر و مقاومتر.
- Forged (فورج): فقط در مدلهای M واقعی (M3, M5) یا به عنوان آپشن گرانقیمت. فوقالعاده سبک و نشکن.
نکته مهم : یک نکته بسیار تخصصی که هنگام خرید رینگ دست دوم یا افترمارکت باید بدانید، تغییر الگوی پیچها (Bolt Pattern) و مرکز رینگ (Center Bore) است . در مدلهای قدیمی (سری E و F): الگوی پیچ 5×120. (اکثر مدلهای قبل از ۲۰۱۷-۲۰۱۸) و در مدلهای جدید (سری G): الگوی پیچ 5×112. (مثل سری ۵ مدل G30 و سری ۷ مدل G11/G12). در نتیجه رینگهای قدیمی به مدلهای جدید نمیخورند.
۶. نگهداری و افزایش طول عمر رینگ و لاستیک بی ام و :
فشار باد (Tire Pressure) : بی ام و در مدلهای جدید دارای سیستم iDrive هستند که فشار باد دقیق را نشان میدهد. فشار باد در لاستیک رانفلت حیاتی است . کمبادی باعث گرم شدن بیش از حد دیواره ضخیم و ترکیدن ناگهانی آن میشود.
تنظیم زاویه چرخ (Alignment/Camber) : بی ام و به صورت کارخانهای دارای “کمبر منفی” (Negative Camber) در چرخهای عقب هستند تا هندلینگ بهتری داشته باشند. این موضوع باعث میشود لبه داخلی لاستیکهای عقب زودتر ساییده شود. بنابراین توصیه میشود هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر جلوبندی و زوایای چرخ را چک کنید. اگر لبه داخلی لاستیک عقب شما صاف شده اما بیرون آن آج دارد، این طبیعت سیستم تعلیق BMW است، اما تنظیم نادرست آن را تشدید میکند.
جمعبندی و راهنمای خرید نهایی :
برای انتخاب بهترین گزینه، سناریوی رانندگی خود را مشخص کنید:
- برای راننده حرفهای و عاشق سرعت از Michelin Pilot Sport 4S (غیر رانفلت) استفاده کنید چون بهترین هندلینگ دنیا را تجربه خواهید کرد. منتهی به کیت پنچری هم نیاز دارید.
- برای استفاده روزمره و خانوادگی از Michelin Primacy 4 یا Continental PremiumContact استفاده کنید چون سواری بسیار نرم، صدای کم و عمر بالا. ترجیحاً غیر رانفلت برای نرمی بیشتر در اولویت است .
- برای امنیت و عدم توقف از pirelli pzero ستاره دار استفاده کنید چون خیالتان از بابت پنچری راحت است و گارانتی سیستم xDrive خودرو حفظ میشود.
به یاد داشته باشید که در خودروهای پرفورمنس بالا مثل BMW ، رینگ و لاستیک تنها نقطه تماس شما با جاده است. صرفجویی در خرید رینگ و لاستیک ، مستقیماً لذت رانندگی و ایمنی این خودروی مهندسیشده را از بین میبرد.
<کیفیت اصلی و قیمت مناسب را تنها از این فروشگاه بخواهید>
ارسال سفارشات به تمام نقاط کشور
تلفن تماس فروشگاه : ۰۹۱۲۶۱۷۴۳۲۵
پیج اینستاگرام فروشگاه
تهیه و تنظیم از فروشگاه رینگ و لاستیک محمد
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آن ؛ بلامانع می باشد
رینگ و لاستیک محمد | بورس رینگ و لاستیک و تجهیزات جانبی | فروش انواع رینگ و لاستیک – نمایندگی میشلن پیرلی نکسن دانلوپ هانکوک کومهو یزدتایر بارز رینگ ایران خودرو سایپا