لاستیک رانفلت
لاستیک رانفلت (runflat tire) به لاستیک هایی گفته میشود که در صورت عدم وجود هوا در درون لاستیک قادر هستند یک مسیر نسبتا” طولانی را با سرعت قابل ملاحظه ای طی کنند تا در صورت نیاز به مراکز تعمیر و تعویض لاستیک مراجعه کنند . این محصول در اوایل سال 2000 میلادی وارد بازار شد و معمولا” شرکت های خاص خودرو ساز در زیر محصولات خود استفاده میکنند که از مطرح ترین آنها میتوان به BMW و LEXUS و برخی محصولات TOYOTA در تیپ های کوپه و سدان اشاره کرد . اما به طور خلاصه بی ام و در بالاترین رتبه در استفاده از لاستیک رانفلت قرار دارد .
طبق اعلام شرکت های تولید کننده ، این لاستیک ها در شرایط کم بادی (فشار صفر) قادر خواهند بود مسافتی در حدود 90 کیلومتر را با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت طی کنند. دلیل این توانایی به خاطر استفاده از روکش های تقویت شده در ساختار دیواره لاستیک است که این قدرت را به آنها می دهد تا بتوانند برای مدت زمان کوتاهی قابل استفاده باشند که این ویژگی برای لاستیک های معمولی وجود ندارد و در صورت استفاده در زمان کم بادی ، بلافاصله باعث از بین رفتن لاستیک و رینگ خواهد شد . سیستم “رانندگی تطبیقی” (Adaptive_Drive) تا حد ممكن فشار وارده بر تایر معیوب را كاهش داده و به تایرهای دیگر انتقال میدهد. این نوع تایرها موجب امنیت بیشتر، آسودگی خاطر سرنشین و نیز امكان استفاده از فضای بیشتر را در خودرو فراهم می كند.
عملکرد لاستیک رانفلت به چه صورت است ؟
همانطور که در بالا بطور خلاصه اشاره کردیم ؛ این لاستیک ها (RUNFLAT)دارای دیواره تقویت شده هستند و این بدین معناست که لاستیک های شما در هنگام کم بادی هنوز می توانند وزن اتومبیل شما را تحمل کنند . بطور کلی لاستیک های رانفلت به یک سری تجهیزات و نرم افزار اضافی در داخل اتومبیل و سیستم عامل داخلی خودرو نیاز دارند که اصطلاحا” به آنها TPMS (TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM) گفته میشود . شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص TPMS به لینک مربوط به آن در سایت فروشگاه رینگ و لاستیک محمد مراجعه فرمایید .
مزایای استفاده از لاستیک رانفلت
- در هنگام پنچر شدن لاستیک ، خودروی شما از مسیر اصلی خود منحرف نمی شود و کنترل آن توسط راننده راحت تر است و خطری متوجه راننده و سرنشینان داخل خودرو نخواهد بود .
- در هنگام پنچر شدن لاستیک های معمولی ، شما باید بلافاصله اقدام به تعویض لاستیک پنچر شده نمایید و این خطر وجود دارد که در برخی از جاده های پرخطر ؛ امکان تصادف برای شما در حالت پارک خودرو در کنارگذر به وجود آید .
- لاستیک رانفلت دیگر نیاز شما را برای داشتن یک رینگ و لاستیک اضافه در صندوق عقب خودرو تحت عنوان زاپاس را از بین می برد که همین امر فضای بیشتری را در صندوق عقب خودرو برای شما فراهم میکند . لازم به توضیح است که با حذف زاپاس از وزن خودروی شما نیز تا حدودی کاسته میشود .
- در برخی از جاده ها ؛ گودال ها و چاله هایی وجود دارند که شما از محل دقیق آنها بی اطلاع هستید و اگر ناخوسته لاستیک را درون چاله بی اندازید ، احتمال بروز خسارت و ترکیدگی و آسیب رسیدن به رینگ و لاستیک به نسبت در لاستیک های شما بسیار کمتر از لاستیک های معمولی خواهد بود .
معایب استفاده از لاستیک رانفلت
- قیمت لاستیک های رانفلت به نسبت لاستیک های معمولی بسیار گرانتر است .
- لاستیک های RUNFLAT به اندازه لاستیک های معمولی در دسترس نیستند و مراکز کمتری اینگونه تایرها را میفروشند .
- به علت نبود زاپاس در خودرو ، شرکت های خودرو ساز تجهیزات یدکی برای تعویض رینگ و لاستیک مانند آچار چرخ و جک بالابر خودرو را در صندوق عقب قرار نمیدهند.
- لاستیک رانفلت به دلیل داشتن دیواره تقویت شده از نرمی کمتری نسبت به تایرهای معمولی برخوردار هستند که همین امر باعث میشود که در مسیرهایی که چاله و دست انداز وجود دارد ؛ ضربه های بیشتری به سیستم تعلیق و اتاق منتقل شود که باعث اذیت شدن راننده و سرنشینان داخل خودرو می شود .
برای استفاده از لاستیک رانفلت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
هنگام استفاده از لاستیک های RUNFLAT بر روی اتومبیل ، موارد مهم زیادی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید . همانطور که قبلا” نیز اشاره کردیم ، حداکثر سرعت و مسافتی که در هنگام کم بادی باید رعایت کنید طی مسافت 90 کیلومتری با حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت است تا شما را به نزدیکترین تعمیرگاه خودرو برای تعمیر و تعویض لاستیک برساند .
به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی تایرهای رانفلت را با تایرهای معمولی جایگزین نکنید ؛ چرا که این امر باعث آسیب رسیدن به خودرو و احتمال بروز خطرات مختلف در جاده خواهد شد . این تفکر که لاستیک رانفلت به دلیل طی مسافت در هنگام کم بادی دیگر نیازی به تعویض منظم ندارند کاملا” اشتباه است ، این لاستیک ها همانند لاستیک های معمولی باید تمام نکات ایمنی و وضعیت ظاهریشان کنترل شود تا مطمئن شویم هیچگونه علائم فرسودگی در آن مشاهده نمی شود .
با علائم لاستیک رانفلت بر روی دیواره لاستیک آشنا شوید
حتما” قبل از خرید لاستیک رانفلت ، مطمئن شوید که این تایر رانفلت است برای این منظور باید بدانید که شرکت ها و تولیدکننده لاستیک رانفلت علائم مختلفی را جهت معرفی لاستیک رانفلت بروی دیواره لاستیک درج میکنند . علائمی نظیر RUN FLAT – RFT – SSR – ROF – DSST – ZP -ZPS – RSC بیانگر و معرف لاستیک رانفلت میباشد که در زیر به برخی از این علائم رایج اشاره کرده ایم .
پیرلی از نماد RUN FLAT
بریجستون از نمادهای ROF(RUN ON FLAT) و RFT(RUN FLAT TIRE)
کنتیننتال از نماد SSR(SELF SUPPORTING RUNFLAT)
دانلوپ از نمادهای DSST(DUNLOP SELF SPPORTING TIRE) و ROF(RUN ON FLAT)
گودیر از نمادهای ROF(RUN ON FLAT) و EMT(EXTENDED MOBILITY TECHNOLOGY)
یوکوها از نمادهای ZP(ZERO PRESSURE) و ZPS(ZERO PRESSURE SYSTEM)
میشلن از نمادهای ZP(ZERO PRESSURE) و ZPS(ZERO PRESSURE SYSTEM)
منبع : سایت WHEEL-SIZE
<کیفیت اصلی و قیمت مناسب را تنها از این فروشگاه بخواهید>
ارسال سفارشات به تمام نقاط کشور
تلفن تماس فروشگاه : ۰۲۱۶۶۶۰۳۸۲۴ –۰۹۱۲۶۱۷۴۳۲۵
پیج اینستاگرام فروشگاه
تهیه و تنظیم از فروشگاه رینگ و لاستیک محمد
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آن ؛ بلامانع می باشد .
اطلاعات جامع و کاملی در مورد رانفلت در اختیار گذاشتید . سپاسگزارم
سلام ارادت ؛ از اینکه مطالب سایت مورد رضایت شماست بسیار خوشحالیم .
به امید دیدار مجدد شما همراه گرامی
سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین
ممنون از بابت اطلاعات خوبی که در سایتتون گذاشتید.